Saturday, December 25, 2010

Lelaki surga

Hidup adalah perhitungan antara surga dan neraka. Amalan surga dan amalan neraka.Manusia surga dan manusia neraka. Dua perkara yang selamanya bertentangan. Kontradik. Antara hangatnya bahaman api Jahannam dan sesejuk air Kolam al-Kausar segar nian. Antara lazatnya sungai madu,arak serta susu dan jeleknya takungan nanah. Semua hal sam`iyyat punya gambaran tersendiri untuk ummat manusia membayangkannya dengan akal yang terbatas. Walhal ianya maha dahsyat untuk kita terus berimaginasi. Surga adalah apa sahaja yang kita mahu dan neraka adalah apa sahaja yang kita benci. Makin lama hati manusia akhir zaman semakin jauh untuk ghairah membayangkan isi-isi surga dan ni`matnya. Begitu juga dengan neraka, kita seakan-akan meningkatkan rasa imun untuk bertarung dengan Malaikat Zabaniah.

Kekadang ahli surga bukanlah mereka yang kita nampak "bahagia" hidup di dunia. Mereka mungkin jauh dari ni'mat yang kebanyakan manusia miliki. Tempat tingal, duit, pangkat dan keturunan. Namun mereka adalah calon otomatik ke Surga. Sebenarnya post kali ini berusulkan satu pemandangan berdekatan Mydin Kuala Terengganu.







Masih lagi teringat sembang-sembang dengan abah semasa dalam satu perjalanan. Tetiba melintas orang gila yang berjalan mundar-mandir. Wuish... Ahli Surga tengah berjalan depan kita ni abah. Telahan aku disambut dengan selamba. Dosa pun tak ada. Masuk Syurga la.. Lagipun orang yang banyak buat aniaya kat depa ni.. Hmm, mana tidaknya, pantang slack sikit, diejek, jadi bahan ketawa,diumpat, dikeji, dipandang jelek dan banyak sangat lagi. Begitulah rupa keadaannya di kampung aku. Yang "kureng" sikit siap lah dia.

Allah timpakan ujian pada mereka dengan kesusahan untuk hidup bersama manusia lain yang lengkap sempurna. Tidak habis di situ, Allah juga turut menguji kita sebagai manusia yang masih lagi sempurna dengan kekurangan mereka. Kita sebenarnya sama-sama diuji. Cuma caranya yang membezakan.

Permandangan di atas Syahab Perdana jam lebih kurang 5.00 pagi.

No comments:

Post a Comment