Monday, October 18, 2010

measure Up

Aih…. Naik penat dan gayat rasanya bila buka facebook,blog, forum atau laman sosial yang sama waktu dengannya… dah tak ada isu lain nak posting kot… isu sama… atau lebih kurang sama… bak kata orang utara… PI MAI… PI MAI.. TANG TU JUGA… bukan tak boleh. Bukan haram. Tapi biarlah bersederhana. Moderate. Ini sampai tidak beralih tempat pun… Tidak bertukar angin… Tepu… ibarat padang pasir panas tidak berangin…
Tiap kali log in facebook.. Mesti ada posting tentang apa-apa sahaja berkenaan “cinta”. Rimas juga kadang-kadang. Walaupun ini sebahagian fitrah manusiawi. Aku pun manusia juga. Aku pun orang muda juga. Mano idoknya. Kalau nak ‘share link’, asyik-asyik tentang artikel kisah cinta. Duka, lara, sendu sendawa. Panjang berjela pun tak kisah punya. Haa… Kalau nak tag video, selalu sangat sajak kesucian cinta dideklamasi beriringan irama nan romantik. Dengan gaya kopoyoan secukup rasa. Haha… Aku sokong sangat kalau ada mesej jelas. Sekadar jiwang. Lebih baik tak payah pun tak pe kot. Simpan dalam hati sudah….
Lagi satu hal, bagi yang ada overview pasal dinul Islam pulak pon ada penyakit juga…. Mungkin atas dasar berpegang pada hadisun nabiy “ballighu `anni walau aayah”. Sampaikanlah dariku walau sepotong ayat. Dia pun upload banyak video ceramah. Bagus kita sebar ilmu agama. Ilmu Islam. Tapi bukan dalam skop yang sempit. Selalu sangat duk “terserempak” dengan petikan video al-Fahilatus syaikh Ustaz Kazim Elias dan al-Fahilatus syaikh Ustaz Azhar Idris. Rata-rata upload part yang best ja. Part cerita pasal haq suami isteri. Part tentang pernikahan dan lain yang sewajar dengannya. Yang selalu Ustaz-ustaz duk cerita macam-macam lagi yang lain. Yang mungkin lebih aula. Penting. Untuk buat bekal dalam hidup. Tapi, kita duk “koya” situ lah. Bak kata ore kelate. Hmm..Ustaz-ustaz bukan duk ajar kitab muhimmah saja. Banyak lagi ilmu pengetahuan yang depa ajar. Kita duk ambil bahagian-bahagian tertentu sahaja. Udah la kita ambil bahagian-bahagian tertentu. Sikit pula tu.. Tidak menyeluruh.
Haish… Teringat pula kisah umat sebelum kita. Depa pun duk ambil dan beramal dengan bahagian kitab yang “best” juga. Bahagian yang boleh buat untung. Bahagian yang sedap. Bahagian nikmat dan rejeki. Huh… you can see the similirities. Bila diminta pengurbanan. Mereka tidak ikut. Bila disuruh beribadah. Mereka ingkar.


Udkhulu fissilmi kaafah..
Masuklah ke dalam Islam secara keseluruhannya.

Ambillah Islam yang kita maseh punya ini secara seimbang dan sesuai berat timbangannya.. Sebagai analogi, ubat secara umumnya baik. Namun kesannya bergantung kepada cara pengambilannya. Bila kita sebut ubat ini baik. Adakah kita boleh diambil dengan dos yang banyak?? Nak cepat sembuh katakan. Tidak kawan-kawanku. It will be poisonous. Your body will poisoned.
Entri tidak merujuk pada mana-mana kitab… Cuma merujuk pada hal semasa. Sebarang ayat atau perkataan yang berbunyi arahan atau larangan adalah sekadar aras pandang dari saya. Boleh jadi tidak tepat dan tidak semestinya salah.

Sebagai hadiah daripada saya. Di bawah ada satu sesawang yang boleh kita akses untuk dapat sedikit ilmu.

http://palletrohani.blogspot.com

2 comments:

  1. Assalamualaykum,
    MashaAllah..satu ulasan yg membina. InsyaAllah. Saya pun terfikir soal ni. Awalnya mungkin sebab youtube boleh upload part-part from certain lecture.

    But then,sbnrny ada juga lecture yg di upload penuh. Jadi, betullah, bukan soal youtube tapi soal mengambil part-part yg baik dan best je.

    keep it up, bro..

    ReplyDelete
  2. wa`alaikumussalam...
    terima kasih atas kunjungan.... muga ada manfaat... yg mana baik ambiklah.. usah berkira-kira...terimalah secara total... yg mana jelek.... pijaklah selenyek-lenyeknya... ^^

    ReplyDelete