Tuesday, May 11, 2010

Terima kasih

Adoi!!Aku tak tahan betol lah ngan dia tu....Entah apa lagi yang tak kena pada dia. Habis semua benda dihentamnya.!

Pernah dengar orang mengeluh macam tu? Atau anda sendiri yang kerap mengeluh macam tu? Diam aje. Kalau diam tu, maknanya pernahlah tu.

Jangan marah sangat. Sebenarnya lagi banyak musuh kita, lagi power kita jadinya. Mana tidaknya. Bila dia tu memusuhi kita, sudah tentu dia asyik duk kata kat kita kan? Ngumpat kita. Fitnah entah apa-apa. Sampai kita sendiri pun terfikir aku pernah buat ke ni. Musuh kita tu memang akan nampak apa saja pada kita. Apatah lagi yang buruk. Dah la kita ni bukannya baik sangat. Dah tu memang la banyak benda yang kita tak kena. Fuhh.. Ada seekor yang macam ni pun dah cukup menyerabutkan hati kita yang kotor ni.

Jangan risau(pada hal tak suka). Ini satu peluang kita menunjukkan siapa kita yang sebenarnya. Dia akan kata kat kita macam-macam. Inilah peluang untuk kita tunjukkan yang kita tak macam tu. Anggaplah ini satu ransangan bagi kita. Andainya musuh kita tu kata kita ni bodoh. Ini peluang untuk kita buktikan yang kita tidak sebodoh yang disangka. Kita akan teransang untuk buktikan yang kita tak macam tu.

Sebagai contoh, musuh kita cakap yang orang Islam lemah, tak pandai dan hanya pandai guna barangan serta kepakaran asing. Orang Islam miskin. Universiti ja banyak. Tapi,hasilnya tak nampak. Apa cer? Apa kes? Kecoh ja lebih. Fuhh... Kalau tak rasa apa-apa tak tahu lah apa nak cakap. Kalau yang terasa tu... Insya allah(ada sedikit Iman).. ini akan jadi batu loncatan untuk bergerak lebih maju. Yang tengah berniaga, dia cuba majukan perniagaan supaya lebih menguntungkan. Hasilnya boleh dia sumbangkan untuk dana Islam. Yang tengah belajaq, kita berusaha untuk lebih rajin untuk dapat Qualification,Cerfitication and Achievement of new innovation. Wow... tak kan tak terasa kot. Yang sedang membawa Islam di atas pundaknya sedangkan segelintir sahabat seaqidah mencemuhnya. Jangan pelik. Biasalah tu. Kat mana pon macam tu lah. Serata tempat, serata negeri, serata alam. Depa ni bukannya buat apa sangat. Cakap ja lebih. Tak ada asas la pulak tu. Haish.. ciannyer dia..Cuba bayangkan kalau macha-macha ni tak ada dalam hidup kita. Mesti kita pun SS(syok sendiri, daripada kita diganggu bisikan jin setan, lebih baik diganggu setan manusia). Hah,kita akan cuba buktikan(kenalah ikhlas) yang apa kita buat benar dan tak salah untuk dia terima sekadarnya. Lagipun kan... bila ada makhluk yang macam ni... Kita akan cuba untuk ikhlas... berterima kasihlah pada mereka. Now they are part of your life. Belakang Nabi kita solat pun ada ja orang Munafiq jadi makmum.. Kita ni apalah sangat... hua hua..

Orang bijak mempelajari banyak perkara daripada musuhnya. Kalau kita tak ada musuh, selalunya kita tak teruja untuk buktikan yang haq. Hujung-hujung, rupa-rupanya kita masih di tempat yang sama macam dia juga. Ambiklah yang positif. Jadikan musuh kita,musuh yang baik.


Orang Islam selalunya ada musuh... Kita tak pernah cari dia... dia yang datang... nak buat mcm mana...Sambutlah dia sedaanya... pasti ada hikmah Tuhan ciptakan dia..

2 comments:

  1. Musuh jangan dicari. Tapi kalau Musuh cari kita, jangan kita lari.

    ReplyDelete
  2. btol2... kurangkn kontroversi... tingkatkn prestasi...

    ReplyDelete